Els Comuns aposten per una solució de consens que “millori la competitivitat del sistema aeroportuari de Catalunya i garanteixi el respecte a la biodiversitat i a les directives ambientals europees”
En Comú Podem ha presentat una iniciativa al Congrés perquè el Govern rebutgi la proposta d’AENA de prolongar la tercera pista de l’Aeroport Josep Tarradellas – Barcelona El Prat. Un projecte que, segons el diputat Joan Mena, “implica la destrucció del paratge de la Ricarda i l’obstrucció del corredor ecosistèmic dels espais naturals del Delta del Llobregat”.
Aquesta zona posseeix un gran valor, no només per a la comarca del Baix Llobregat i l’àrea metropolitana de Barcelona, sinó per a Catalunya, el litoral mediterrani espanyol i el sud d’Europa. Precisament La Ricarda és un dels paratges excepcionals del Delta i un dels que millor exemplifica “el delicat equilibri entre la diversitat i singularitat de flora i fauna i la proximitat a entorns urbanitzats dins de l’àrea metropolitana de Barcelona”, resa la proposta dels Comuns.
Més enllà dels impactes ambientals irreversibles que l’ampliació del Prat tindria a La Ricarda i al Delta del Llobregat, En Comú Podem denuncia que la proposta d’AENA és un projecte continuista, que es fonamenta en les evolucions del passat. “L’ampliació de l’aeroport no tracta d’impulsar l’economia, sinó que implica més especulació, més precarietat i menys mitigació del canvi climàtic”, indica la Proposició No de Llei (PNL) d’En Comú Podem.
Per a impulsar l’economia a Catalunya, assenyala Laura López, “és més important tenir un sistema de transport sostenible que ampliar l’aeroport del Prat, que avui dia ja és un gran aeroport europeu”. A més, insisteix la diputada, “ja no es pot planificar sense considerar l’emergència climàtica i la fragilitat dels escassos entorns naturals que han sobreviscut a la voracitat del sistema”.
En aquest sentit, En Comú Podem aposta per la millora de l’Aeroport del Prat però rebutja “les velles receptes del segle XX de creixement sense límits, de vols turístics i low cost”. També ho han fet els municipis afectats, la societat civil organitzada, la comunitat científica, l’ecologisme social i polític i les associacions en defensa del transport públic.
Per tot això, els Comuns plantegen un sistema aeroportuari sostenible, innovador i de qualitat “que garanteixi el respecte a la biodiversitat i a les directives ambientals europees” mitjançant un sistema Barcelona-Girona-Reus. Una proposta que seria una alternativa a l’ampliació del Prat i “una aposta estratègica per l’equitat territorial i la construcció d’un model econòmic competitiu en el que prevalgui la innovació al sector aeri, amb una xarxa d’infraestructures adequades, resilients, fiables i de qualitat”.